Auris De Kring Aurislogo

Onze school

Auris De Kring is een school voor leerlingen van 4 tot 13 jaar. Wij verzorgen onderwijs aan dove en slechthorende leerlingen en leerlingen die moeite hebben met taal. Problemen met bijvoorbeeld spreken, woorden onthouden en duidelijk maken wat hij of zij bedoelt. Wij noemen dit een taalontwikkelingsstoornis (TOS). Ook verzorgen wij onderwijs aan leerlingen die problemen hebben met taal als gevolg van een stoornis in het autismespectrum (ASS). Leerlingen met een intensief cluster 2 arrangement zijn welkom op onze school.  

Binnen Auris De Kring staat de leerling centraal. Wij zien de leerling als een uniek en sociaal mens, met eigen karaktereigenschappen, kwaliteiten, mogelijkheden en onmogelijkheden. Ons onderwijs ondersteunt de totale ontwikkeling van leerlingen.

Wij werken handelingsgericht en planmatig. 

 

Het lesaanbod stemmen wij af op de behoefte van de leerling. Taal en taalontwikkeling staan centraal in alle lessen. Logopedie is daarbij een belangrijk onderdeel van ons onderwijs. Wij bieden een veilig leerklimaat, waarin de leerling niet bang is om fouten te maken. 

Wij hanteren de volgende uitgangspunten in ons onderwijs.

  • Wij richten ons onderwijs op de ontwikkeling van de leerling.
  • Wij laten leerlingen zien wat zij kunnen, wij geven hen het vertrouwen dat ze het zelf kunnen en geven leerlingen het gevoel dat zij gewaardeerd worden.
  • Wij leren leerlingen omgaan met hun beperking, bieden alternatieven aan en werken aan hun communicatieve redzaamheid.
  • Leerlingen krijgen de ruimte om zelf initiatieven te ontwikkelen om leerervaringen op te doen. Wij zorgen er voor dat deze initiatieven aansluiten op de leerdoelen.
  • Wij werken met leerlijnen.
  • Wij stemmen onze instructie en ondersteuning af op de behoefte van een leerling.

Wilt u meer weten over onze werkwijze, onze afspraken en regels, praktische informatie of de medezeggenschap? Klik dan op één van deze onderwerpen in het menu links op deze pagina.

Schoolgids Auris 2017-2018
Schoolgids Auris 2017-2018 - printversie
Instellingsschoolplan Auris 2015-2019
Schoolplan Auris De Kring 2015-2019  

  • Taalschool
  • Taalschool

    Taal staat centraal tijdens alle vakken en activiteiten op onze school. De groepsleiding en de logopedisten werken in de groep en individueel met de leerlingen. Wij werken in alle lessen met woordenschat, pragmatiek, zinsbouw, verhaalopbouw, het uiten van gevoelens en uitspraak. Wij gaan hierbij uit van het niveau en de hulpvraag van de leerling.

  • Communicatie
  • Communicatie

    Taal aanleren gaat bij onze leerlingen niet vanzelf. Daarom staat taal centraal in onze lessen en ook tijdens pauzes en informele momenten. Wij verbeteren leerlingen op een indirecte manier. Zo voelen zij zich veilig om positieve leerervaringen op te doen. Leerkrachten passen taalgebruik aan aan het niveau van de leerling. Hierbij gebruiken zij ook ondersteunende gebaren. Wij stimuleren leerlingen ook met elkaar te communiceren. Zo leren zij samen oplossingsgericht te werken.

  • Woordenschat
  • Woordenschat

    Woordenschat is een onderdeel van onze taallessen. Wij gebruiken hiervoor de methodiek 'Met woorden in de weer'. Met deze methodiek kunnen leerlingen de woorden beter onthouden. Leerlingen leren teksten beter begrijpen en kennen meer woorden om iets te vertellen. Dit bevordert hun communicatie met anderen.

  • Structuur
  • Structuur

    Binnen onze school en in de klas zijn duidelijke regels. Wij maken deze regels zo veel mogelijk visueel. Wij bieden structuur en rust. Zo ervaren leerlingen rust en veiligheid. Dit is de basis om te kunnen leren. Voorbeelden van structuur zijn dagritmekaarten, pictogrammen, time-timer, verkeerslicht, werkdobbelstenen en klassenafspraken.

  • Zelfvertrouwen
  • Zelfvertrouwen

    Onze groepsleiding spreekt de leerlingen positief aan. Wij kijken vooral naar wat de leerling goed kan. Wij helpen de leerling zijn vaardigheden te ontwikkelen en een positief zelfbeeld te krijgen. Wij geven complimenten en beloningen. Dit vergroot het zelfvertrouwen van de leerling.