Kwaliteit

Kwaliteit

De kwaliteit van onze school wordt bepaald door verschillende aspecten. Al deze aspecten zijn even belangrijk en vormen samen onze kwaliteitszorg. Door op een onderdeel te klikken vind je meer informatie over waar we staan, wat onze ambities zijn en hoe we daar willen komen. Onze plannen en ambities komen ook terug in het school- en/of jaarplan. Deze vind je onder 'onze school'.

Cliëntervaringsonderzoek (CEO)

Om de tevredenheid van ouders, leerlingen, medewerkers (bv. leraren, onderwijsassistenten) en onze specialisten (bv. logopedisten, orthopedagogen) in kaart te brengen, wordt elke twee jaar het cliëntervaringsonderzoek (CEO) afgenomen. Alle medewerkers, specialisten, ouders en leerlingen ontvangen een digitale vragenlijst met vragen. De vragen gaan onder andere over: onderwijs, begeleiding, ontwikkelingsperspectief, communicatie, ouderbetrokkenheid en procedures. De antwoordschaal bestaat uit oneens (1), meer oneens dan eens (2), meer eens dan oneens (3) en eens (4). Hieronder zijn de resultaten van het CEO van 2023 te zien. De resultaten op het gebied van (sociale) veiligheid worden apart weergegeven onder ‘Veiligheid’.

Na afloop van het onderzoek organiseren wij een stakeholderreview. Dit is een gesprek waarbij de teamleider, medewerkers, specialisten en ouders de resultaten bespreken. Aan de hand van dit gesprek wordt bepaald waar de school staat, waar we willen staan en hoe we daar komen.

 

De school is er trots op dat de ouders de leerkrachten gemakkelijk aan kunnen spreken, dat ouders nuttige informatie in het ouderportaal kunnen vinden en dat leerlingen op de school leren samen te werken met andere leerlingen.

 

De school heeft de volgende actiepunten geformuleerd:

  • Door meer uitleg te geven over de inhoud van het OPP, door het visueel maken van de zorgroutes en de uitstroomperspectieven kan de school ouders (nog meer) meenemen in de onderwijsbehoeften van leerlingen, zoals deze beschreven staan in het OPP en in het passend onderwijs voor hun kind.
  • De route naar uitstroom intern in kaart brengen en ouders tijdig betrekken.

 

Veiligheid

Wij willen graag dat iedereen zich veilig voelt op school. Daarom wordt jaarlijks de Veiligheidsmonitor afgenomen. Dit is een vragenlijst waarmee het gevoel van veiligheid op de school in kaart wordt gebracht. Om het jaar wordt deze vragenlijst tegelijk afgenomen met het CEO, dan vullen ook ouders, medewerkers en specialisten de vragen in. Het andere jaar is de veiligheidsmonitor een losse vragenlijst enkel voor leerlingen.

 

Om rekening te houden met de mogelijkheden van al onze leerlingen zijn vier versies van de vragenlijst voor leerlingen beschikbaar:

  • een versie met de vragen en tekst;
  • een voorgelezen versie met tekst;
  • een versie met op elke pagina één vraag ondersteund door NmG;
  • een versie met op elke pagina één vraag met NGT.

 

De antwoordschaal bestaat uit oneens (1), meer oneens dan eens (2), meer eens dan oneens (3) en eens (4). De stellingen in de rubriek Sociale veiligheid 2 zijn negatief geformuleerd en hebben een omgekeerde antwoordschaal: nooit (1), soms (2), vaak (3) en altijd (4). Een lagere score op deze schaal geeft dus aan dat de leerlingen een hogere sociale veiligheid ervaren. Hieronder zijn de resultaten weergegeven voor de leerlingen, aangezien zij ieder jaar bevraagd worden.

* Let op, hier geldt een andere antwoordschaal

 

Uit de resultaten blijkt dat leerlingen zich over het algemeen veilig voelen op school en het ervaren als een veilige omgeving. Hier zijn wij als school trots op.

 

Sinds 2020 wordt de sociale veiligheid ook gemeten bij jonge leerlingen (groep 1 tot en met 4). Bij deze groep leerlingen gaat een onderwijsassistent individueel in gesprek met de leerlingen om zo samen een aangepaste versie van de vragenlijst in te vullen. Bij alle stellingen is gebruik gemaakt van een tweepuntsantwoordschaal, met een minimale score van 1 en een maximale score van 2. Een hoge waardering op de stellingen betekent een hoge mate van sociale veiligheid en welbevinden onder de leerlingen.

Op basis van de resultaten kan geconcludeerd worden dat de leerlingen zich veilig voelen op school.

Uitstroom en bestendiging

 

Wij houden bij naar welk niveau onze leerlingen uitstromen. Ook houden we bij of leerlingen uitstromen volgens de verwachte uitstroombestemming in het ontwikkelingsperspectief en of leerlingen twee jaar na het uitstromen nog steeds op dezelfde bestemming zitten (bestendiging). Deze gegevens worden jaarlijks door de Onderwijsinspectie uitgevraagd over het afgelopen schooljaar.

 

Jaarlijks stromen leerlingen uit ons onderwijs met name uit naar het regulier onderwijs, het speciaal onderwijs of het (speciaal) voortgezet onderwijs. Wanneer een leerling vóór het einde van groep 8 uitstroomt, spreken we van tussentijdse uitstroom. Het streven is om zo veel mogelijk leerlingen, wanneer zij daaraantoe zijn, tussentijds uit te laten stromen naar het regulier onderwijs (regulier basisonderwijs en speciaal basisonderwijs) in het kader van passend onderwijs. In sommige gevallen stroomt een leerling tussentijds uit naar een andere school voor speciaal onderwijs. Een leerling kan bijvoorbeeld vanwege een verhuizing naar een andere school moeten, of er wordt geconstateerd dat de leerling beter op zijn plek is op een school voor leerlingen met ernstige gedragsstoornissen en/of psychiatrische problematiek.

 

Uitstroombestemmingen

In schooljaar 2021-2022 zijn in totaal 39 leerlingen uitgestroomd. Hiervan zijn 18 leerlingen tussentijds uitgestroomd. Van deze leerlingen is 61% uitgestroomd naar het regulier basisonderwijs. Onze ambitie is dat 75% van de leerlingen die tussentijds uitstromen, uitstromen naar het regulier onderwijs (regulier & speciaal basisonderwijs). Deze ambitie is dit jaar niet behaald. Afgelopen jaar zijn een aantal leerlingen uitgestroomd naar een meer passende onderwijsvorm. De uitstroom betreft ander speciaal onderwijs en veel meer leerlingen dan voorgaande jaren zijn uitgestroomd naar regulier onderwijs.

Naast de tussentijdse uitstroom, wordt ook de einduitstroom in kaart gebracht. In 2021-2022 zijn 21 leerlingen uitgestroomd vanuit groep 8. Het grootste gedeelte van de leerlingen stroomt uit naar het het vmbo bbl + kbl of hoger (63%). We streven er naar dat minstens 70% van de eindschoolverlaters verder gaat op vmbo niveau of hoger. Dit is dit jaar niet behaald, 63%. Of dit streven gehaald wordt, hangt mede af van de tussentijdse uitstroom. Veelal verlaten leerlingen met een hoger uitstroom niveau de school eerder. Het vaststellen van het uitstroomperspectief en de uitstroom ansich zijn momenteel belangrijke aandachtspunten. De Leerlingenzorg is doorontwikkeld.

 

Uitstroombestemming volgens OPP

Wij houden bij of de uitstroombestemming overeenkomt met de verwachting in het ontwikkelingsperspectief van twee jaar geleden. In schooljaar 2021-2022 is 58% van de einduitstroom-leerlingen uitgestroomd volgens het niveau uit het ontwikkelingsperspectief van twee jaar geleden. Dit percentage is lager dan vorig jaar. De ambitie is dat minstens 90% van de leerlingen uitstroomt volgens het perspectief. Dat doel is dit jaar niet behaald.

Bestendiging

Tot slot hebben we in kaart gebracht of de leerlingen die in schooljaar 2020-20216 zijn uitgestroomd, op 1 oktober 2022 nog steeds op dezelfde bestemming zitten als waarnaar zij zijn uitgestroomd. Helaas lukt het niet altijd meer om deze gegevens goed in kaart te brengen door onder andere de AVG (Algemene Verordening Persoonsgegevens). De school streeft naar 90% bestendiging en heeft dit net als vorig jaar behaald.

Conclusies en actiepunten

  • Conclusies:

We zijn er trots op dat we steeds meer leerlingen zich zodanig kunnen laten ontwikkelen dat zij kunnen uitstromen naar regulier onderwijs.

 

We zijn er trots op dat de leerlingen die uitgestroomd zijn het goed doen op het reguliere onderwijs. Dat weten we dankzij terugkoppelingen over die leerlingen.

 

  • Actiepunten:

Wij blijven sturen op een adequate leerlingenzorg waar met lef en perspectief wordt gekeken naar de mogelijkheden van de leerlingen om te komen tot een zo goed en groot mogelijke ontwikkeling voor hen.

 

Het uitstroomperspectief op het einde van groep 6 wordt nauwgezet multidisciplinair vastgesteld in de Commissie van Leerlingenzorg.

SCOL

Ook toetsen we de sociaal-emotionele ontwikkeling van de leerlingen van groep 1 t/m 8 met behulp van SCOL. Dit is een vragenlijst die door de leerkracht per kind wordt ingevuld. We onderzoeken of de kinderen prettig in de groep functioneren. Daarnaast onderzoeken we de relatie tussen de leerkracht en het kind en de kinderen onderling. Ook het gevoel van veiligheid dat kinderen binnen de school en groep ervaren wordt onderzocht. We bespreken de uitkomsten van de SCOL tweemaal per jaar binnen het team. SCOL staat voor Sociale Competentie Observatie Lijst.

Inspectie

De onderwijsinspectie doet eens in de vier jaar een uitgebreid onderzoek bij het bestuur en de scholen van Auris. Hiermee onderzoeken ze of alle leerlingen onderwijs krijgen van voldoende kwaliteit. En of scholen voldoen aan de wet- en regelgeving en of ze hun financiën op orde hebben. De onderwijsbesturen zijn hiervoor verantwoordelijk en daarom doet de inspectie een uitgebreid onderzoek bij ieder bestuur.

 

In 2019 is de Stichting Onderwijs Koninklijke Auris Groep voor het laatst beoordeeld. De kwaliteit van het onderwijs is beoordeeld met een voldoende. Het laatste rapport is te vinden op  de website van de onderwijsinspectie (zoek op ‘Stichting Onderwijs Koninklijke Auris Groep’). Op deze pagina zijn ook de specifieke resultaten per school te vinden.

 

Meer informatie over de onderzoeken van de inspectie is te vinden op de website van de onderwijsinspectie.

Leeropbrengsten

Elke twee jaar doet Auris een onderzoek bij al haar scholen naar de leeropbrengsten. De leeropbrengsten worden in kaart gebracht door te kijken naar de scores die leerlingen halen voor technisch lezen (LDM), begrijpend lezen (LBL), spelling (LSP), rekenen-wiskunde (LRA) en woordenschat (PEA). De resultaten worden vergeleken met de resultaten van voorgaande jaren en het gemiddelde van Auris.

 

De open lijn laat het gemiddelde resultaat van alle Auris-scholen zien, de dichte lijn geeft de resultaten van 2018 weer. Auris is momenteel bezig met het herontwerpen van het leeropbrengsten onderzoek.

Bijna alle resultaten van Auris De Kring zijn verbeterd ten opzichte van vorig jaar. Met name voor rekenen-wiskunde is een stijging te zien. Er is veel aandacht besteed aan rekentaal, rekenbegrip en de leraren hebben een extra cursus voor de rekenmethode gevolgd. We zijn ons aan het oriënteren op het zogenoemde ‘redzaamheidslezen’ om ook de resultaten van lezen verder te verbeteren.

Interne audits

Minimaal elke vier jaar vindt een interne audit op de school plaats. Het auditteam komt dan langs op de school en onderzoekt of de school werkt volgens de goede procedures.

 

In het verslag van de meest recente audit komt naar voren dat Auris De Kring op elk onderdeel een voldoende scoort. Er heerst op school een rustige en gestructureerde werksfeer. In de lessen is duidelijk te zien dat de leerlingen precies weten wat er van hen wordt verwacht. De school, de gangen, de lokalen en het plein zijn netjes en functioneel ingericht.

Professionalisering

De ontwikkeling van onze medewerkers staat niet stil. Intern organiseren wij verschillende trainingen. Daarnaast nemen onze medewerkers ook actief deel aan diverse externe cursussen en opleidingen. Voorbeelden van deze scholing zijn:

 

  • EDI
  • Met Woorden in de Weer
  • NmG (Nederlands met Gebaren)

Schoolondersteuningsplan

Alle scholen van Auris bieden extra ondersteuning aan leerlingen. Met extra bedoelen wij dat we meer bieden dan een reguliere school. Denk bijvoorbeeld aan ondersteuning door de logopedist. Dat biedt iedere school van Auris. In de schoolgids lees je welke extra ondersteuning alle scholen van Auris bieden.

Hieronder lees je meer over onze voertaal, leerlingpopulatie, voorzieningen, medewerkers en leervoorwaarden.

 

Voertaal

Op Auris De Kring is gesproken Nederlands de voertaal. In de onderbouw / middenbouw wordt gebruik gemaakt van Nederlands met Gebaren (NmG)  ter ondersteuning van het gesproken Nederlands.

 

Er wordt gebruik gemaakt van Totale Communicatie (natuurlijke gebaren, beeldmateriaal en geschreven Nederlands).

 

Kenmerken van de leerlingpopulatie

Bij Auris De Kring kunnen leerlingen worden toegelaten die voldoen aan de doelgroep slechthorend en/of (vermoeden van een) taalontwikkelingsstoornis, die een intensief onderwijsarrangement hebben ontvangen vanuit de CvO voor cluster 2 onderwijs.

 

Een leerling komt op Auris De Kring:

  • Als de leerling een auditieve beperking en/of een ernstige taalontwikkelingsstoornis heeft (de ernstmaat);
  • én de leerling daardoor ernstige beperkingen ondervindt in de onderwijsparticipatie die gerelateerd zijn aan zijn auditieve beperking en/of taalontwikkelingsstoornis (de onderwijsbehoefte);
  • én wanneer extra ondersteuning middels een ondersteuningsarrangement cluster 2 op een reguliere school, niet toereikend is om te voldoen aan de onderwijsbehoeften van de leerling;
  • de leerling toelaatbaar wordt geacht door de CvO tot een intensief onderwijsarrangement.

 

Voorzieningen

Fysiek
Onze school beschikt over de volgende fysieke voorzieningen:

  • In iedere groep wordt gebruik gemaakt van geluidversterking;
  • Er is een extra keuken voor de leerlingen waar gekookt en gebakken wordt;
  • Er zijn drie pleinen om de rust en veiligheid te waarborgen;
  • We hebben een Tiny forest waar leerlingen o.l.v. de leerkracht het bos onderhouden en ook biologielessen krijgen;
  • Alle logopedisten hebben een eigen kamer om leerlingen te behandelen, evenals de teamleiders, de conciërge, intern begeleider, orthopedagoog, administratie.

Organisatorisch
Onze school beschikt over de volgende organisatorische voorzieningen:

  • Onderzoek, observatie en behandeling cluster 2 specifiek op het gebied van sociaal emotionele ontwikkeling door de orthopedagoog;
  • Ondersteuning op het gebied van gedrag en didactisch handelen door orthopedagoog, intern begeleider, teamleider en leerkrachten die opgeleid zijn als coach Teach like a champion en  2 coördinatoren MwidW;
  • BE groep: praktische vaardigheden ondersteunen de didactische vakken;
  • BOUW:  leesprogramma voor leerlingen uit groep 2 t/m 4 (4x in de week);
  • SI behandeling;
  • Stottergroepje;
  • SH groep, NMG groep;
  • CVL disciplinair team;
  • STAP groep, naschoolse behandeling door Auris Zorg.

 

Medewerkers

In de onderstaande tabel zijn de specialisten van de school weergegeven. Naast de hieronder genoemde specialisten wordt de schoolartsgevraagd aan te sluiten of mee te denken t.b.v. de CVL besprekingen en onderzoekt kinderen indien noodzakelijk.
Tevens hebben we SI therapeuten, doet de gymleerkracht motorisch onderzoek en zijn er mensen die opgeleid zijn om leerkrachten te coachen en te monitoren m.b.t. het didactisch handelen aan de hand van de methode Teach like a Champion en Met woorden in de Weer. Nieuwe medewerkers worden begeleid door een mentor.

 

Fysiotherapeut
Aantal: 2
Dagen: 1

Veiligheidscoördinator
Aantal: 1
Dagen: 3 dagen aanwezig en 80 taakuren

Intern begeleider
Aantal: 1
Dagen: 4 dagen

Logopedist
Aantal: 7
Uren: 23 uur

Onderwijsassistent
Aantal: 11
Uren: 42 uur

Orthopedagoog
Aantal: 1
Dagen: 2,5 dagen

 

Leervoorwaarden

Onze expertise en ons onderwijs is gericht op leerlingen met een ernstige taalontwikkelingsstoornis en leerlingen die doof of slechthorend zijn. Het is belangrijk dat daarnaast wordt voldaan aan de volgende leervoorwaarden:

  • De leerling is leerbaar en staat open voor leren;
  • De leerling heeft baat bij een aanbod gericht op het uitbreiden van de communicatieve redzaamheid;
  • De leerling is verbaal en fysiek niet grensoverschrijdend naar anderen;
  • De leerling kan wisselingen aan van les, leraar en ruimte, of kan dit op termijn bereiken;
  • De leerling kan omgaan met interactieve lessen waarin het uitlokken van communicatie centraal staat;
  • De structuurbehoefte van de leerling is niet voorliggend om tot leren te komen;
  • De leerling is in staat om klassikaal (in een groep van 12-18 leerlingen) onderwijs te volgen en is aanspreekbaar op zijn gedrag.

 

Indien de hulpvragen specifiek liggen op het gebied van structuur en voorspelbaarheid, wordt geadviseerd plaatsing binnen een cluster 3 of 4 te onderzoeken. Er zijn geen aparte klassen (bijvoorbeeld structuurgroepen, autisme-groepen, time-out roepen of observatiegroepen) aanwezig bij Auris.

 

Uiteraard proberen wij alle leerlingen zo goed mogelijk onderwijs te bieden.

 

Een leerling die onderwijs volgt op Auris De Kring moet baat hebben bij het aanbod waarbinnen het uitbreiden van de communicatieve vaardigheden mogelijk is. Wanneer er sprake is van een non verbale IQ-score of verbale IQ-score lager dan 80 dient een differentiaal afweging gemaakt te worden. Dat wil zeggen dat geadviseerd wordt om af te wegen of er beter aan de onderwijsbehoeften van de leerling voldaan kan worden binnen een andere onderwijsinstelling zoals het SBO dan wel cluster 3.

 

De school legt, in bovengenoemde gevallen, de situatie aan de CvO voor om na te gaan of de leerling nog toelaatbaar is tot het speciaal onderwijs van Auris.